Uważność (mindfulness) w sposobie jedzenia.

Ostatnio coraz więcej mówi się o uważności (mindfulness) jako metodzie poprawiającej jakość życia i dającej dużo szczęścia. Uważność, to nic innego jak świadome i pełne przeżywanie tego, czym akurat się zajmujemy. W naszym codziennym życiu często brakuje uważności, robimy kilka rzeczy na raz, na niczym do końca nie skupiając swojej uwagi. To samo dotyczy jedzenia. Jedzenie w biegu, podczas innych czynności, pod wpływem emocji powoduje, że często przejadamy się, sięgamy po niezdrowe produkty i w efekcie nasza waga pokazuje coraz większą wartość.

Uważność w jedzeniu na pewno pomoże nam opanować swój sposób odżywiania. To na pewno nie stanie się od razu, ale małymi krokami zaczniemy bardziej świadomie myśleć o tym, jak się odżywiamy.

Jak w kilku krokach wprowadzić uważność do swojego sposobu odżywiania:

  1. Porzucenie innych czynności podczas jedzenia – kiedy jemy nie powinniśmy oglądać telewizji, scrollować Facebooka, czytać książki lub w jakikolwiek inny sposób odwracać swojej uwagi od jedzenia. Najlepiej jest skupić się na tym co jemy, jak smakuje, jakie doznania oferuje. Kiedy podczas jedzenia zajmujemy się innymi rzeczami, zazwyczaj zjadamy więcej niż potrzebujemy.
  2. Jedzenie do momentu, kiedy Twój organizm poczuje, że jest już najedzony, a nie do momentu opróżnienia talerza (lub lodówki ;p). Żeby to osiągnąć jest jeden warunek – trzeba jeść powoli. Jeżeli jemy szybko, często nie zdążymy się nawet zastanowić nad tym kiedy mamy dość oraz gdzie kończy się zaspokojenie apetytu, a zaczyna łakomstwo 😉
  3. Jedzenie pod wpływem sygnałów płynących z ciała (np. uczucie pustki w żołądku, spadek energii) a nie pod wpływem sygnałów emocjonalnych (np. smutek, nuda, złość).
  4. Zwracanie uwagi na wartość odżywczą posiłku w pierwszej kolejności – dla mnie to punkt najważniejszy 😉 Niestety często obserwuję to, że dla wielu z nas odżywcza funkcja jedzenia jest gdzieś na szarym końcu. Najpierw zwracamy uwagę na smakowitość, wygląd, dostarczane kalorie, modę. Uważam, że te funkcje jedzenia są bardzo ważne, ale na pierwszym miejscu powinna znaleźć się wartość odżywcza jedzenia – jeżeli jedzenie nie spełnia funkcji odżywczej nie powinno być w ogóle rozpatrywane w innych kategoriach.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s